Tagi

, , , , , , , , , , , , ,

English: No English translation this time. Sorry, guys.

Polish: Niemalże codziennie dostaję maile z prośbami o porady jak szyć.

Pytacie mnie czemu Wasza maszyna do szycia nie działa, czemu nitka pętelkuje, przysyłacie mi na Facebooku zdjęcia z pytaniami „jak to uszyć” oraz dłuuuuuugaśne opisy waszych problemów krawieckich, na które zawsze staram się Wam coś poradzić. Niemniej jednak najczęstsze maile to pytania o bardzo proste krawieckie sprawy stąd też mój dzisiejszy tutorial pt „Różne sposoby jak skrócić i podłożyć spodnie, spódnicę lub sukienkę”. Jest to tutorial krawiecki dla początkujących amatorów szycia.

Spodnie, spódnice i sukienki możemy skrócić i podłożyć na 3 sposoby:

  • 1. ręcznie
  • 2. za pomocą termotaśmy
  • 3. maszyną

Każdy sposób ma swoje zastosowania, oraz oczywiście – swoje wady i zalety.

KROK 1 – skracanie.

Skracając spodnie, spódnice lub sukienkę pamiętaj o dodaniu zapasu na listwę podłożenia. Zazwyczaj wynosi on 3-4cm co oznacza, że obcinamy spódnicę/spodnie o 3-4cm dłuższe niż potrzebna długość do noszenia. Linie obcięcia i krawędzi nogawki/spódnicy dokładnie zaznacz za pomocą linijki i pisaka krawieckiego tudzież kredy. Nie rysuj ołówkiem bo czasami zostawia ślady nie do sprania!

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

zaznacz dokładnie wszystkie linie kredą krawiecką

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

… albo specjalnym pisakiem

.

KROK 2 – przygotowanie listy

Linie listy dokładnie zaznacz za pomocą linijki i zaprasuj, dopiero potem bierz się za podszywanie.

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

zaprasowana podwójna listwa

W przypadku materiałów cienkich i/lub strzępiących się stosujemy listwę podwójną o łącznej szerokości 3cm (np w letniej sukience) lub 4 cm (w przypadku spodni). Listwa podwójna polega na ukryciu strzępiącej się krawędzi materiału pomiędzy 2 warstwami materiału.

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

zaprasowana pojedyncza listwa, wykończona ząbkowanymi nożyczkami

Listwę pojedynczą o szerokości mniej 2-2,5 cm stosujemy w przypadku materiałów grubych i/lub niestrzępiących się. Krawędź listwy pojedynczej można wykończyć ząbkowanymi nożyczkami albo obszyć zygzakiem.

.

KROK 3 – przyszywamy listwę podłożenia

Listwę podszywamy nitką w kolorze tkaniny. W przypadku materiałów we wzory wybieramy nitkę, która będzie najmniej rzucała się w oczy. Czasami w celach dekoracyjnych używa się nici w kontrastowym kolorze, np. na dżinsie, ale wymaga to umiejętności robienia idealnie prostych szwów. Ja używam w tutorialu nitki w kolorze kontrastowym żebyście lepiej widzieli szwy.

Sposób 1 – podszywamy ręcznie ściegiem krytym. Sposób czasochłonny ale najmniej widoczny i wg wielu – najbardziej profesjonalny. Nadaje się także do lekko elastycznych tkanin.

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

1. lewa strona

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

2. lewa strona

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

3. prawa strona

.

Sposób 2 –  za pomocą termotaśmy. Sposób szybki ale czasami nietrwały – bywa, że listwa odkleja się w praniu. Nie nadaje się do tkanin elastycznych ani do delikatnych cienkich materiałów. Uważaj aby nie dotknąć gorącym żelazkiem warstwy z klejem bo wyczyszczenie takiego żelazka to nie lada wyzwanie.

Termo taśma dostępna jest w różnych szerokościach. Te najcieńsze (1cm) nadają się np do letnich spódnic, średnie (2cm) – do spodni, szerokie (4cm) do płaszczy i grubych żakietów.

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

1. tak wygląda termotaśma – siateczka kleju na papierowym pasku

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

2. przyprasuj taśmę do listwy

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

3. oderwij papier i przyprasuj listwę pokryta klejem do reszty odzieży

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

4. lewa strona

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

5. prawa strona

.

Sposób 3 – maszynowy, przy użyciu zwykłej stopki i ściegu PROSTEGO. Nie zygzaka! Idealny do odzieży dżinsowej.

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

1. prawa strona

szycie na maszynie, szycie tutorial, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę

2. lewa strona

.

Sposób 4 – maszynowy, przy użyciu specjalistycznej stopki do ściegu krytego.

Wada – nie każda maszyna ma taką stopkę w wyposażeniu.

szycie na maszynie, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę, szycie tutorial

stopka do ściegu krytego

.

DZIANINY I TKANINY ELASTYCZNE

Listwy na tkaninach elastycznych najlepiej podwijać przy pomocy overlocka. Wiele zwykłych maszyn do szycia ma ściegi elastyczne i stopki niby-ovelockowe. Dobrze wypróbować je na skrawku tkaniny zanim zaczniesz właściwe szycie. W przypadku średnich i grubszych dzianin najważniejsze jest złapanie wszystkich oczek bo inaczej po kilku praniach gdzieś zaczną się pruć.

szycie na maszynie, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę, szycie tutorial

najpopularniejsze ściegi maszynowe – u góry ściegi zwykłe, na dole ściegi elastyczne

Powyższy obrazek pokazuje najpopularniejsze ściegi maszynowe – u góry ściegi zwykłe, na dole ściegi elastyczne.

Ja do podkładania dzianin najczęściej używam elastycznego ściegu C i F (dolny rząd) albo nieelastycznego ściegu C i D (górny rząd). Najpierw sprawdzam sobie na kawałeczku tkaniny, który wygląda najlepiej.

A tak wygląda stopka ovelockowa i ścieg niby overlockowy. Osobiście nigdy jej nie używam chociaż mam ją w domu.

szycie na maszynie, jak skrócić spodnie, jak skrócić spódnicę, szycie tutorial

stopka ovelockowa

.

Mam nadzieję, że nieco rozjaśniłam Wam w głowach.Powodzenia w szyciu!

Zapisz